9/01/2014

A/W 2014 COLLECTIE VAN FAVORIETE MERKEN

Vandaag schrijf ik een artikel over de herfst/winter collecties van een paar van mijn favoriete merken: Chanel, Kenzo, Stella McCartney, Balenciaga en Saint Laurent. Ik vertel wat ik mooi en opmerkelijk vind aan de collectie. Kijk mee!

CHANEL



De show voor de a/w collectie was in maart, ik zag toen een filmpje daarvan en vond het zo tof wat Karl had bedacht. De show werd namelijk in het zogeheten Chanel Supermarket gehouden waar bijvoorbeeld lait de coco te vinden was. De modellen waren boodschappen aan het doen met hun karretjes en winkelmandjes terwijl ze ondertussen de nieuwe collectie lieten zien. In deze collectie zag je vooral grote jassen, col kraagjes en de accenten of het middenrif waar Chanel bekend om staat (op de foto laat Keira Knightley haar middenrif showen bij de show van Chanel). Wat ik ook leuk vond is dat ze bij de modellen tweed in hun haar droegen (de stof van Chanel's bekende mantelpakjes). Wil je trouwens chique boodschappen doen, dan kun je een winkelmandje bedekt met tweed en metalen kettingen kopen bij Chanel.

SAINT LAURENT




De collectie van Saint Laurent is geinspireerd op de mode in de jaren zestig. Korte een beetje vormloze jurkjes en lange laarzen. Het doet me ook denken aan de mode en de schooluniformen die in gossip girl worden gedragen. Blair had in een aflevering een blouse aan met een zwarte strik bij de kraag en een soort cape eroverheen. Dat zie je hier ook in de collectie en dat wil ik zelf proberen te maken met een witte blouse, zwart lint en met stof een 'cape' maken. Ik vind deze collectie zeer geslaagd en we zullen het veel gaan zien komend jaar want de sixties is de grote trend op dit moment op zowel mode- als beautygebied.

KENZO



Bij Kenzo zien we zien we print op print maar ook matchende kleding, oversized op oversized maar soms met accenten op de taille zoals als je op de eerste foto ziet en asymmetrische kleding. Jullie weten zo onderhand wel dat ik ontzettend gek ben op Kenzo maar eerlijk gezegd is dit niet mijn favoriete collectie. Ik vind deze collectie heel tof maar ik stond er niet zo versteld van als de spring/summer collectie in 2013 (tiger sweater), de autumn/winter collectie van 2013 (het oog) en de spring/summer collectie in 2014 (no fish, no nothing).

STELLA MCCARTNEY



Stella, vind ik vind echt een leuke vrouw om te zien en ze lijkt mij heel lief en aardig. Haar vader is overigens ook niet verkeerd (Paul McCartney). Ze heeft weer een waanzinnige collectie neer weten te zetten. Veel knit met een soort van grove knoop. Zig-zag patronen waar het merk wel bekend om staat, ik zie het in ieder geval vaak terugkomen in haar collecties. De eerste jurk in deze collage vind ik heel mooi, hoe kan ik het uitleggen, losvallende slierten? Ik vind het in elk geval heel flatteus staan en je ziet dit ook weer in veel kledingstukken in deze collectie. Stella you did a good job!

BALENCIAGA



De collectie voor Balenciaga werd ontworpen door Alexander Wang (ook een van mijn favoriete designers). Wat mij meteen opviel toen ik deze collectie bekeek was de boxie shouders die je in vrijwel elk kledingstuk in deze collectie ziet, dat is wel iets voor mij aangezien ik wel hou van mannelijke kleding. In deze collectie wordt er veel accent gelegd op de taille, ik zag heel veel looks waar de taille voorzien was van een brede riem. Hierdoor vind ik het leuk dat er een contrast van vrouwelijk (accent op de taille) en mannelijk (boxie shouders). Bij de a/w collectie van Balenciaga zag je ook veel ritsen verwerkt in de kleding en een soort van tweedelige blouse-trui waar de bovenkant is bedekt met diamantjes wat lijkt op sneeuw, vind ik ook een leuk detail.

Welke van de vijf besproken collecties vind jij het leukst?

XO Eva

Bronnen foto's:

Chanel:


Saint Laurent:


Kenzo:


Stella McCartney:


Balenciaga:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

evagabrielle.blog@gmail.com